maandag 25 maart 2013

Open brief aan de paus...

Open brief aan de paus

Zijne Excellentie, Geachte heer, Beste Frans,


Ten eerste wil ik u feliciteren met uw benoeming als opperhoofd van de rooms katholieke kerk. Ik kan me voorstellen dat u deze aanstelling lang geambieerd heeft en er helemaal mee in uw nopjes bent dat de witte rook eindelijk uw kant opgewaaid is. (om maar meteen even een lollige beeldspraak te gebruiken). Het is ook niet niets. U bent vanaf moment van aanstelling toch wel even het (aardse) aanspreekpunt van de complete rooms katholieke kerk. Hoger dan dat is er niet in uw tak van sport. Chapeau!

U zult in diverse zaken betrokken worden. Uw mening zal meer dan eens dagelijks gevraagd worden. U zult beschimpt, bespuugd (figuurlijk dan wel misschien letterlijk), vereerd en op handen gedragen worden. Ik hoop dat u het er beter vanaf brengt dan uw voorganger. Ik ken de beste man niet persoonlijk, maar moet toch wel melden dat hij in mijn ogen niet de populariteitsprijs verdiend heeft. Sicher nicht!

Graag wil ik enkele zaken aankaarten die ertoe kunnen bijdragen dat alles wat soepeler zou kunnen verlopen. Kunnen zeg ik erbij. Doe met deze informatie wat u wilt. Misschien heeft u andere bronnen (aards of niet) waar u betere informatie van krijgt, die goed field work verricht hebben. Maare, i’m just saying.. 
Niet geschoten is altijd mis.

Om maar met de deur in huis te vallen wil ik u toch met klem verzoeken geen rode lakschoentjes te dragen. Uw voorganger had hier schijnbaar een voorliefde voor en ik moet zeggen dat dat toch wel enigszins vreemd uitziet. Nu is het al zo dat we niet elke dag iemand in een witte pij voorbij zien komen, maar die combinatie met rode lakschoentjes is absolutely not done. Dan vraag je er om om geridiculiseerd te worden in mijn ogen. Het is een vrije natie, en ik snap wel dat u zich ook aan een kledingvoorschrift dient te houden, maar ik gok dat rode lakschoentjes daar geen deel van uitmaken en deze gewoon in een “bad fashion call” zelf door Ben(edictus) zijn aangeschaft. Het oogt enigszins uhm akelig en dubieus (deze term bedoel ik op de meest algemene manier mogelijk).

Ik zou kunnen uitweiden over thema’s als abortus, het homohuwelijk en tolerantie voor andere godsdiensten. Ik zal dit enigszins voor me houden. Deze brief dient puur als een “zetje in de goede richting”. (en is bedoeld voor de lezer als puur fictief licht vermaak. Ironie met een vleugje sarcasme. Een statement maken laat ik aan anderen over…) Feit dat u hier wat minder conservatief naar zou kunnen kijken dan uw voorganger lijkt me een goede zaak, om maar niet te zeggen noodzakelijk. 
De wereld zit op dit moment in mijn ogen niet te wachten op een paus die het woord gods stikt volgt en verkiest boven gezond verstand. Soms moet je buiten je comfort zone denken. 

Gelukkig heb ik in de paar keren dat ik u al “in actie” heb gezien (sinds gisteren ;)) het beeld gekregen van een “people person”, of “people pope”, zo u wilt. Geslaagd voor de eerste indruk :--).

Een man van eenvoudige komaf. Begaan met het volk in zijn algemeenheid. Een luisterend oor, een wijs advies. Voor wie dan ook. Toegankelijk (voor zover mogelijk). Keep up the good work! Ik hoop dat u dat ook blijft uitdragen, zodat men u over jaren zal plaatsen in het “goede rijtje”. Naast (bijvoorbeeld) Johannes Paulus II.

Ik hoop dat u geniet van uw ambt en met een progressieve gedachte te werk gaat. Elke dag met een goed gevoel naar de zaak, om vervolgens ’s avonds met een voldaan gevoel voor de tv te zitten :--) Het zal niet makkelijk zijn, en u zal ongetwijfeld op tegenslag stuiten tijdens het willen behalen van uw targets, maar ik ben er van overtuigd dat u fier met de rug recht er in zal slagen de wereld een stukje beter te maken…. Althans dat hopen we dan maar!

Met vriendelijke groet en zet hem op!


(14 maart 2013)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten