maandag 2 februari 2015

Duim

Duim
Echt gebeurd, maar dan echt!
16:58; Het dreigt te gaan sneeuwen (of in ieder geval, dat wordt beweerd).
De situatie op dat moment is vrij gelijk aan een normale dag.
Bijna thuis
Wat eerder dan normaal
Doel: Thuiskomen
Middelen: Grote rode auto (kaliber ouwe bak) (Honda Civic 1993 om precies te zijn).
Bijzonderheden: Ik draai een plaatje van (ofwel de autoradio speelt) Mogwai. Een paar knapen die het genre “Post Rock” keurig beheersen.
Voor de leken. Post Rock is doorgaans instrumentaal, opbouwend. Van rustige klanken tot gitaar-explosieve erupties.
Ik was net bij dat laatste punt aangekomen.
Dat betekent ook doorgaans dat mijn stuur de rol van stuur even vergeet en part time drumstel wordt.
Dus de situatie
Autorijden, bochtje linksom bij de paal (parkeergarage open).
Daar is ook een looppad.
Maar willen voetgangers voorgaan
Kan ik niet bliepen, om de garagedeur te openen.
Ofwel ik eerst, of zij eerst..
Ik rijd de oprit op
En zie in mijn ooghoek (links) een dame op leeftijd.
Loopt hortig door maar hoort wel mijn “herrie”.
Ik had ondertussen mijn raam al geopend om te bliepen,
Dus dat kan kloppen. Het volume reikte de ruimte in…
Ik zie de situatie
En handel
Honda in de achteruit,
Plaatsmakend.
(tussendoor nog fijn drummend op het stuur)…
De vrouw nadert, en kijkt.
Tussen mijn drummen maak ik oogcontact
..en maak een gebaar met mijn hand
“komt u maar, normaal heeft rechts voorrang,
maar vandaag mag links ook doorlopen”.
Er volgt een twijfelmoment
Waarna een glimlach volgt
Een zwaai zowaar
Vanuit mij een thumbs up
En na even extra wachten
Rij ik weer een meter vooruit
Bliep ik.
En toch stoort de situatie me
Iets wat voor mij vanzelfsprekend is
Ervoer de vrouw als nobele actie
Ik snap dat niet
Fatsoensnormen
Anno 2015 verbleken die
Worden als speciaal gezien
Eerder al
Ik weiger zo met ons om te gaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten